De A28 bij Tynaarlo

Een fatale whatsapp (update)

De A28 bij Tynaarlo
De A28 bij Tynaarlo

Vandaag (13 uur) doet de rechtbank Assen uitspraak in een zaak waarbij een vrouw op de A28 om het leven kwam doordat een automobilist achter haar vol op de vrouw inreed. Volgens justitie was de man druk aan het bellen en sms’n. Maar deed de verdachte dat ook precies op dat moment? Lees hier het verslag van de zitting op 14 juni.

Een leven weg door bellen achter het stuur

Geen schijn van kans maakt de Renault Twingo op 26 oktober tegen de Dodge die op de A28 achterop de wagen knalt. De bestuurder van de Twingo is meteen dood. Op de telefoon van de Dogde-bestuurder prijkt een niet afgemaakt telefoonbericht. Was hij afgeleid?

De nabestaanden van de verongelukte, 51-jarige vrouw uit Zuidwolde zitten op 14 juni niet in de rechtszaal. Ook nog ruim een halfjaar na de dodelijke botsing kunnen ze het niet aan om oog in oog te staan met de veroorzaker. Verdachte Alwin W. (30) uit Zwartsluis is er wel.

Het regent flink in de nacht van 25 op 26 oktober. Door de plensbuien is het nieuw gelegde asfalt op de ochtend van de 28ste niet hard genoeg geworden. Rijkswaterstaat laat het verkeer die dag over slechts twee rijstroken rijden op de A28 ter hoogte van Tynaarlo. Gedurende de ochtend ontstaan er files op het traject tussen Assen en Groningen.

Het verkeer stokt
Het verkeer stokt

Alwin W. zou moeten merken dat het verkeer steeds langzamer rijdt, maar doet dat niet. Hij is druk in de weer met zijn telefoon. Met vier mensen belt en Whatsapp’t hij. Bijna onafgebroken, zo reconstrueren mensen van de Verkeers Ongevallen Analyse (VOA) later. Hij stuurt tijdens het rijden zeker 25 berichten naar zijn vriendin en een zakenrelatie en voert meerdere telefoongesprekken.

Het gaat over apparaten, optredens, de relatie met zijn vriendin. Maar dan ineens is er keiharde knal. “En een flits”, vertelt hij in de rechtbank. W. rijdt met 120 kilometer per uur tegen de achterkant van de stapvoets rijdende Twingo. Met een 51-jarige vrouw uit Zuidwolde achter het stuur en haar 17-jarige zoon naast zich.

De politie treft later een bizar tafereel aan. De Twingo is weg gekatapulteerd en ligt tientallen meters verderop. De vrouw is overleden, haar zoon mankeert vrijwel niets. De Dodge van de man uit Zwartsluis is vrijwel intact. De man zelf heeft wel zwaar letsel.

De VOA’s bewegen zich peinzend tussen de brokstukken. Ze vragen zich af hoe dit ongeval kon gebeuren. Remsporen zijn er niet. In de Dodge vinden ze de smartphone van de bestuurder. Op het display van het toestel staat een halve zin: ‘Dan heb ik liev’.

Zag de bestuurder door het gebruik van zijn telefoon de waarschuwingsborden en het stokkende verkeer niet? De medewerkers van VOA stellen vast dat het ongeval precies om 10.52 uur plaatsvond. Het onafgemaakte bericht was van 10.51.

“Bellen met vier mensen zonder carkit en constant berichten sturen terwijl u aan het autorijden bent. Als u dan tegen mij zegt: ik zag de file niet..”, merkt de rechter droogjes op. Ze somt de gevolgen op. De vrouw leeft niet meer, haar vader is achtergebleven met twee zoons die geen moeder meer hebben. En W. heeft blijvend hersenletsel opgelopen.

“De gevolgen voor mij vind ik helemaal niet belangrijk. Wat de klap voor gevolgen had, dat trek ik me enorm aan”, zegt W. Wat er precies is gebeurd op in oktober kan W. zich niet meer herinneren.

De officier vertelt dat de nabestaanden het niet zo belangrijk vinden dat de verdachte zwaar gestraft wordt. “Het gaat hen wel op generale preventie. Dat anderen hierdoor meer gaan opletten met rijden en bellen.” Voor vergelding kopen ze niet zoveel. Dat de man uit Zwartsluis niet oplette, dat kan. Maar dat dit kwam omdat hij bewust aan het bellen was: dat steekt ze.

Voor zeer onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag eist de officier drie maanden onvoorwaardelijke celstraf en een werkstraf van 200 uur. W. raakt zijn rijbewijs wat betreft justitie voor drie jaar kwijt.

De advocaat betuigt namens W. zijn spijt aan de nabestaanden. Hij vindt niet dat zijn cli├źnt schuldig is. Ook hij is aan het rekenen geslagen met meters en tijdstippen. “Tussen het versturen van de berichten en de klap kan meer tijd zitten. Daarmee valt het directe, causale verband weg.”

De rechtbank in Assen veroordeelt W. op 28 juni tot drie maanden voorwaardelijke celstraf en legt hem 2 jaar rijontzegging en een werkstraf van 200 uur op. De rechter acht bewezen dat de vrouw door zeer onvoorzichtig rijgedrag van W. om het leven kwam. En rekent dat de man zwaar aan.